Європейські країни активно працюють над обмеженням діяльності так званого тіньового флоту росії, який використовується для обходу міжнародних санкцій. Ці зусилля стали особливо актуальними після низки інцидентів у Балтійському морі, включаючи захоплення судна Eagle S у грудні 2024 року, яке підозрювалося в саботажі.
За даними Politico, Європа розглядає можливість масштабних захоплень нафтових танкерів росії, а також розробляє нове законодавство для юридичного обґрунтування цих дій. Серед пропозицій — використання міжнародного права для захоплення суден з екологічних або піратських причин. Якщо це не вдасться, країни можуть ухвалювати самостійні рішення, спільно запроваджуючи нові національні закони.
Міністр закордонних справ Естонії Маргус Цахкна зазначив, що близько 50% підсанкційної торгівлі російською нафтою проходить через Фінську затоку. Це демонструє розчарування Європи тим, що росія продовжує транспортувати нафту і ухилятися від санкцій, покладаючись на тіньовий флот.
За словами Ісаака Леві з Центру досліджень енергетики та чистого повітря, тіньовий флот перевозить понад 80% усієї російської нафти, з якої 40% продажів припадає на Балтійське море. Однак, Європі буде нелегко домогтися реалізації своїх планів через правові заходи з боку росії, фінансові витрати і складну логістику.
Інцидент з танкером Eagle S, який, ймовірно, був причетний до пошкодження підводних кабелів між Фінляндією та Естонією, підкреслює необхідність посилення контролю над діяльністю тіньового флоту. Фінський суд залишив чинним рішення про арешт танкера, що свідчить про серйозність намірів Європи протистояти незаконній діяльності росії.